Tomat- og bønnesuppe med flettebrød

TomatsuppeFlettebrod

Min tomat- og bønnesuppe inneholder litt mer enn tomater og bønner🙂 Oppskriften ble altså utviklet mens jeg laget suppen. Oppskriften til flettebrødet har jeg hentet fra Frie kaker.

Begynn med å lage deigen til flettdbrødet siden deigen krever hevetid og etterheving. Jeg hadde ikke tid til å etterheve, og det gikk greit. I oppskriften står det at gjær kan erstattes med bakepulver – noe som jeg ellers har god erfaring med – men jeg har til gode å prøve det ut i denne oppskriften.

Flettebrød

  • 300 g kokte kikerter og salatbønner (fra boks el. kokt selv)
  • 200 g lunkent vann
  • 15 g gjær (jeg brukte tørrgjær)
  • 1 ss fiberhusk
  • 2 ts sukker
  • 1 ts salt
  • 50 g smeltet melkefri margarin (eller olje)
  • 200-250 g glutenfri melblanding (her har jeg brukt Toro fin melblanding)
  • valmuefrø til strø

Jeg hadde mindre andel kikerter enn det som står i oppskriften og brukte derfor salatbønner for den manglende delen. La deigen heve i ca. en time på et lunt sted. Mens deigen hever kan du begynne å lage suppen. Oppskriften til suppen står lenger nede.

image

Del deigen i to emner og del hvert emne videre i tre deler. Rull hvert emne til like lange pølser, der tre og tre pølser flettes. Pensle med vann eller egg og strø over med valmuefrø, svarte eller hvite. Jeg brukte egg for å få en gyllen farge. Bruken av vann vil føre til at skorpen blir ekstra sprø. Etterhev i 30-60 minutter. Stek på 225 grader i 20-25 minutter.

image

image

Flettebrødet ble veldig sprøtt og godt. Serveres varmt sammen med suppen.

image

Tomat- og bønnesuppe

  • 2 ss olje
  • 1 løk grovhakket
  • 1 hvitløksbåt, revet/hakket
  • Basilikum, hakket
  • 1 boks hakket tomat
  • 250 g små tomater
  • 2 buljongterninger (basilikum&timian og persille&hvitløk)
  • 1 l vann
  • 1 gulrot
  • 1/2 boks salatbønner
  • Fres løk og hvitløk i oljen i 3-4 minutter. Tilsett hakket basilikum.

image

Ha i tomatene.

image

Tilsett gulrot, salatbønner, buljong og vann. La koke i 10-15 minutter eller til gulroten er blitt mør.

image

image

Bruk en stavmikser til å jevne ut suppen. La koke i 2-3 minutter. Skru ned temperaturen.

image

Serveres suppen slik kan den ansees som en vegetarrett. Jeg har imidlertid i stekte «kyllingkebab» i suppen. Disse lager jeg i større omfang, fryser ned og tar frem og steker ved behov, slik som i dette tilfellet.

Kutt gjerne kebabene i biter og tilsett suppen.

image

image

Nyt suppen med nystekt flettebrød!

  TomatsuppeFlettebrod

Legg igjen en kommentar

