Glutenfrie pepperkaker

image

Hvem får ikke lyst til å lage og spise pepperkaker når det nærmer seg jul. Jeg ble inspirert til å lage disse kakene etter å ha lest en litt annerledes pepperkakeoppskrift på Fraiva:

150 g mandler (jeg brukte ferdigmalt mandelmel)
15 tørkede dadler, fri for stein og stilk
5 ss romtemperert kokosfett
3 ss honning
1/2 ts malt ingefær
1/2 ts malt nellik
3 ts malt kanel
1/2 ts malt anis
1/2 ts hvit pepper
1/2 ts kardemomme
2,5 dl sammalt spelt (jeg brukte Jyttemel)
1/2 ts bakepulver

Instruksene er hentet fra samme blogg som nevnt ovenfor. Mal mandlene til mandelmel i en blender eller en foodprosessor eller bruk ferdigmalt mandelmel (ikke bruk fettredusert). Ha mandelmelet over i en bakebolle. Grovhakk dadlene og finkutt dem på full speed i foodprosessoren i 1 min. Kjøres i 2 omganger. Bland krydderet inn i mandelmelet.
Ha daddelhakk, mandelmel, kokosfett, honning og krydder i blenderen. Sett blenderen på pulsering og kjør til du har en jevn bløt deig. Bland bakepulveret og Jyttemelet. Kna melet inn i deigen litt etter litt for hånd. Ha deigen i bakebollen, strø med litt mel, dekk til med plast og sett den i kjøleskapet til avkjøling 1 time før utbaking.
Forvarm ovnen til 175gC. Kle bakebrettene med bakepapir. Ta en liten håndfull deig i hånda og klem har sammen og press flat på bakepapiret. Slik laget jeg kakene mine. Stek i 8-9 minutter. Avkjøl på rist.

Kakene ble sprøe og gode og krydderet bidro til den velkjente pepperkakesmaken🙂 Det varmet cøliaki-hjertet godt!

Tips
Siden deigen manglet gluten var den smulete og vanskelig å håndtere. Jeg burde nok ha avkjølt deigen slik anbefalt-det hadde kanskje hjulpet noe. Hvis jeg hadde tilsatt deigen fiberhusk eller Certo frysepulver som inneholder geleringsmiddelet pektin, hadde kanskje deigen hengt bedre sammen og jeg kunne kanskje ha kjevlet ut pepperkakedeigen (3 mm tykk leiv) på et bakepapir på bordet og trykke ut små kaker.

Noe annet som frister å forandre i oppskriften er å erstatte noe av melet med kikertmos. Inspirasjon for dette har jeg hentet hos Frie kaker. Min erfaring med å bake fletteloff basert på kikerter er at deigen blir utrolig smidig og god å jobbe med.

image

Legg igjen en kommentar

